Valmennustalo Virta

Valmennustalo Virran yrittäjäkaksikko kouluttaa muun muassa asiakaspalvelua ja vuorovaikutustaitoja, joten tieto omien asiakkaiden kokemuksista on erityisen tärkeää.

Virran asiakaskyselyn ulkoistamisen yksi syy oli mahdollistaa asiakkaille vapaus ilmaista omia kokemuksiaan ulkopuoliselle taholle. Kahden hengen yrityksessä myös ajankäyttöä on hyvä hallita, ja ulkoistaminen on luonteva tapa lisätä resursseja. Kysymysten laadinnassa otettiin huomioon kaksi näkökulmaa: markkinointi sekä aito palvelun kehittäminen.

Markkinointinäkökulmasta asiakaskyselyissä nousee esiin numeraaliset vastaukset, muista palveluista kertominen sekä referenssioikeudet. Hyvän kokemuksen saanut asiakas suosittelee usein mielellään palvelua myös muille. Virran kysely olikin huikean onnistunut esimerkki siitä, kuinka mielellään asiakkaat lähtevät suosittelemaan. 100% heidän asiakkaistaan oli valmiita suosittelemaan Virran palveluita.

Palvelun kehittämisen näkökulma asiakaskyselyissä puolestaan edellyttää, että puhelun aikana mahdollistetaan vapaa sana, ja halutaan tietää, mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Myös tyytyväisellä asiakkaalla saattaa olla kehitysidea, joka ei itselle ole tullut mieleen.

Valmennustalo Virran kampanjana toteutettu asiakaskysely johti myös jatkoon, sillä tulevaisuudessa Virran yrittäjän haluavat tietää säännöllisemmin asiakkaidensa kokemuksista Solmian avulla.

”Solmian asiakaspalvelu on aivan omaa luokkaansa. He perehtyvät asiakkaan asiaan ja toimialaan todella huolellisesti. Solmia on ammattitaitoinen ja luotettava kumppani, jolle tuntuu olevan erityisen tärkeää, että asiakas on tyytyväinen. Itse asiassa Solmian asiakastyytyväisyyskyselyn laatu ylitti odotuksemme. Viimeinen silaus oli tyylikäs, selkeä ja helppolukuinen raportti. Solmian kyselyn ansiosta tunnemme asiakkaamme tarpeet ja toiveet entistä yksityiskohtaisemmin ja meidän on ollut helppo tehdä parannuksia omaan palveluumme.”

Teija Mykrä ja Sirpa Puolakka, Valmennustalo Virta